Personer som jag skulle vilja träffa

24 Okt

Mina rötter är i Dalarna så därför blir det människor som har sina rötter därifrån också…

Den första är Anders Zorn. Många tror att bara målade nakenbilder och drack sprit för det mesta MEN han var en mycket intressant människa och den mest framgångsrika konstnär som Sverige haft genom tiderna. Visste ni att han var den första att ha telefon i Dalarna? (Dock ingen att ringa till, haha…) Anders Zorn var även ägare till den första rostfria diskbänken, vilken han importerade från USA. Dessutom såg han till att all personal på gården hade fri tandvård och han skänkte ett flyg till svenska försvaret. En man som var före sin tid, måste jag säga!  Läs mer om Anders Zorn här

Vacker Zornkulla. Bild lånad från lavalandkonst.wordpress.com

Om du har vägarna förbi Mora så är Zorngården och Zornmuseet väl värda ett besök.

En annan människa som jag gärna hade velat träffa är Karin Larsson (fru till Carl Larsson). Vilken kvinna! Karins textilier var mycket originella och hon var steget före när det gällde textilkonsten. Hennes djärva kompositioner med starka färger är helt underbara! Hon var tekniskt äventyrlig och utforskade traditionella tekniker samtidigt som hon experimenterade med nya. Karin var spartansk och ofta abstrakt i sin formgivning och målade dessutom även vackra tavlor. Nämnde jag att hon var mamma till 8 barn?! Tyvärr så dog Karin ganska ung, vid 68 års ålder.

En annan önskan jag har är att få träffa min farmor, som jag tyvärr aldrig fick träffa. Hon dog bara 50 år gammal i cancer, men allt jag har hört om henne är så fint och hon verkar ha varit en fantastisk människa.

Kommentera

