Tips på hur du botar vintertrötthet

22 Jan

Man brukar säga att 50 procent av befolkningen påverkas i någon grad av årstider. Det är inte bara på vintern vi blir trötta. Människor påverkas olika av årstiderna. Men den klart största delen av svenskarna drabbas under årets mörkaste månader.

Drabbade får svårt att bli riktigt utvilade, trots att de sover mer än vanligt, då djupsömnen blir sämre. Man har svårare att koncentrera sig och man brukar även få ett ökat sug efter socker och andra snabba kolhydrater. Den lägre sömnkvaliteten kan också försvaga immunförsvaret. Så därför vill jag ge lite tips och recept!

1. Håll dygnsrytmen, se till att du får dagsljus.
2. Håll dig aktiv men stressa mindre.
3. Motionera.
4. Ät D- vitamintillskott. Varför? Jo, D-vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. Problemet i Sverige är att solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna. Med maten får vi ytterst lite D-vitamin jämförelsevis. Resultat: många svenskar har brist på D-vitamin. Särskilt under vintern och våren.
5. Drick Hillevi’s Piggelin Smoothie:

1/2 halv banan
1 dl (frysta) blåbär
1 dl yoghurt (vanilj) eller din favorit 🙂
1 dl apelsin juice

Blanda allt i en mixer sen är det bara att hälla i ett stort glas och njuta. Tips: Istället för blåbär kan du ta andra frysta frukter och bär som mangobitar, ananasbitar, björnbär, jordgubbar eller hallon.

Hälsningar Piggelin-Hillevi

Drick min piggelin-smoothie! Den gör susen 😉

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: