Ska du få eller har du nyss fått barn?

19 Sep

Under graviditeten, förlossningen och månaderna efter graviditeten genomgår kroppen stora omställningar och förändringar. Detta gör att urinblåsan utsätts för påfrestningar och det är därför vanligt att man läcker lite under denna tid. Man drabbas av urinläckage på grund av att livmoder tänjts ut för det växande barnet i magen.

Mitt bästa tips är att börja med bäckenbottenträning redan när du är gravid (och gärna tidigare än så!) för att behålla musklerna spänstiga. Jag brukar alltid säga att det är normalt att läcka i ca 6 månader efter förlossning, men håller det i sig mer än 6 månader så ska du gå och be att få bli undersökt. Gå gärna in på TENA om ni vill ha mer tips och information.

Jag tycker också att det är viktigt att hålla igång med vanlig träning både under och efter förlossningen. Träning ger energi som också kan underlätta förlossningen. Jag hittade en jättebra sida på Friskis och Svettis om mammaträning. Kika gärna in där!

Ett svar to “Ska du få eller har du nyss fått barn?”

  1. Lotusmamma (@Lotusmamma) september 28, 2012 den 11:10 #

    Hej! Vilken bra blogg!! Ämnet behöver lyftas om och om igen!! Jag har skrivit en artikel om varför bäckenbottenträningen är så viktig under just graviditeten. Kika gärna in och dela med dig av dina erfarenheter och tips. http://lotusmamma.se/backenbotten-faq/

    Länkar till bloggen på min hemsida och du får såklart gärna göra detsamma!
    http://www.lotumamma.se

    Trevlig helg!
    Solhälsningar
    Therese

Kommentera

