Våffeldagen

26 Mar

Åh, igår åts det våfflor. Synd bara att man blir mätt efter två stycken. Jag försökte att hitta någon bra information om hur Våffeldagen kom till och det jag hittade var detta:

Våffeldagen infaller den 25 mars på Jungfru Marie Bebådelsedag. Den här dagen enligt kristendomen fick Jungfru Maria veta att hon var gravid och många olika traditioner har knutits till denna dag som tex Våffeldagen.

Och då tänkte jag… när jag var gravid så var jag sugen på både det ena och det andra som var sött och gott. Så det måste väl ha koppling, eller vad tror du? Jag tycker annars att våfflor är en konstig koppling till jungfru Maria. Jag tycker nog mer om min koppling, att man är mer sugen på sött när man är gravid 🙂

Vad tror ni?

Hallonv-fflor

Ett svar to “Våffeldagen”

  1. kyrkis mars 26, 2013 den 08:59 #

    Maria kallas ibland ”Vår fru”. Det blev en språklig förvirring och så blev det ”Våffel”…

Kommentera

