Gästbloggare del 1

5 Apr

Hej!

Fick äran att gästblogga på Knipbloggen. Kul!

Martina Skoog heter jag, och är leg sjukgymnast. Under 10 års tid har jag bland annat jobbat med gravida kvinnor som har ont från rygg och bäcken. Först jobbade jag på en vårdcentral och därefter på en privat klinik på Södermalm i Stockholm. Där samarbetade jag med en annan sjukgymnast som jobbade med gravida, och hade ett nära samarbete med mödravården. Vi jobbade mycket med träning, rådgivning, akupunktur och lätt manuell behandling. Många gravida kom till oss eftersom dem fick behandling och inte bara rådgivning, som på dem flesta andra ställen. Mot bäckensmärta gav vi bl a akupunkturbehandling, instruktioner om stabiliserande träning, samt knipövningar, vilket för många resulterade i minskade besvär och att dem ofta kunde fortsätta att jobba längre tid in i graviditeten. Vi jobbade även med kvinnor som hade kvarstående besvär en tid efter graviditeten.  Idag jobbar jag som privatpraktiserande leg sjukgymnast på Arena Motion och Rehab (Arenavägen, Globen) sedan ett år tillbaka. Dem flesta av mina gravida patienter/kunder kommer från Mvc Mama Mia Söder.

Instruktioner om bäckenbottenträning ingår i mitt dagliga arbete med gravida. Dels för att det stärker rygg och bäcken, samt för att förhindra inkontinens och framfall. Jag har en viktig uppgift i att få dessa kvinnor att knipa rätt. Ibland kommer det fram att någon har besvär med urinläckage, men inte så ofta. Många tycker att det är jobbigt att prata om, och det är ngt vi får jobba vidare med inom sjukvården, att fånga upp dessa kvinnor så att dem får hjälp.

Nästa inlägg får ni läsa mitt inlägg om bäckenbotten ur ett sjukgymnastiskt perspektiv, missa inte det! 

Kommentera

