Bäckenbotten ur ett sjukgymnastiskt perspektiv

30 Apr

Gästbloggsinlägg del 2

I mitt arbete med gravida med rygg- och bäckensmärta så är bäckenbotten en central och viktig muskulatur. Bäckenbotten är golvet i bäckenet. Den utsätts för hormonpåverkan och ökad tyngd/belastning under graviditeten.

Jag får en känsla av att bäckenbotten kommer lite i skymundan bland andra muskler, att den inte får den uppmärksamhet som den förtjänar. Kanske borde bäckenbottens ”status” höjas ngt så att den ses som vilken annan muskulatur som helst. Visst kan det kännas privat osv, men för mig som sjukgymnast så är bäckenbotten som vilken annan muskel som helst. Dessutom hänger den ihop med djup magmuskulatur och är central för bålstabiliteten.  Den behöver tränas och stärkas som alla andra muskler i kroppen.  Speciellt efter en vaginal förlossning så bör fokus vara på ”rehabträning” för bäckenbotten. Kroppen har en enorm läkningsförmåga, men knipövningarna hjälper kroppen på traven att blir riktigt stark igen och att förbygga problem.

Som kvinna är det viktigt att knipa med bäckenbotten under hela livet. Speciellt under och efter graviditet då bäckenbotten är i extra stort behov av att stärkas. Detta för att förhindra framtida besvär men inkontinens eller framfall.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: