Julbaka

5 Dec

Åh, vad jag tycker det är kul att baka. Tyvärr gör jag det alldeles för sällan. Men till jul, då brukar jag alltid baka lussekatter. Det finns många olika recept, men jag tycker att det är svårt att veta vilka tips som är bäst. Vet ni exempelvis om det gör någon skillnad om man använder rumsvarmt smör eller smält smör?

Men efter många år av bakning så ser jag skillnad på bullar och bullar. Nu för tiden lägger jag lite mer kärlek i mina lussekatter. Jag kan tipsa om mitt senaste recept som jag hittade, det blev jättegoda!

2pkt saffran
2 msk rom (japp, du läste rätt)
50 g jäst
175 gram smör
5 dl rumsvarm mjölk
2 dl socker
1/2 tsk salt
13 1/2 dl vetemjöl
1 dl russin
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling

Gör så här:
1) Lägg saffranen i rommen och rör om. Låt stå i 30 min
2) Skär smöret i tärningar
3)Smula jästen blanda med mjölk, smör och saffran samt vätskan.
Blanda väl i en bunke eller köksmaskin.
4)Tillsätt socker, salt, mjöl.
Arbeta ihop degen i ca 15 minuter. Låt jäsa under duk i 1 timme.
5)Lägg russinen i vatten ca 30 minuter. Sila sedan av vattnet.
Ett hett tips. De blir mycket godare russinen då.
6)Lägg upp degen på ett mjölat bord/bänk. Knåda lätt och baka ut till fina lussekatter. Lägg dem på en plåt med bakpapper. Låt de jäsa en gång till under bakduk ca 30 minuter. Sätt på ugnen på 225 grader
7) Tryck ner russinen i lussekatterna och pensla på med ett uppvispat ägg.
Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter. Håll koll på dem. Det går fort i ugnen.
Låt de svalna under duk på ett galler. Sen är det bara fram med ett stort glas mjölk och provsmaka de goda ”katterna”.

lussekattor

Lämna en kommentar